Saturday, May 8, 2010

Popiah basah

Popiah basah nie kegemaran suami aku..dulu ade kawan aku menjual popiah basah nie..oleh kerana suami aku suka, aku cuba le mtk resepi kulitnye..hmm..sedihnye dia kata nie utk dijual..tk blh bgtau..hampanye aku sbb aku bkn nk jual hya nk wat makan kat rumah je..takpelah..aku usaha sdri..

alhamdulillah..aku mencari resepinye..mencuba berkali2 smpi melepuh jari aku..tapi aku rela krn suami aku.. haq yg tak suka mkn sayur pun blh makan popiah basah nie..

mggu lepas, aku pipasat tani yg baru di jb..aku terlihat gerai menjual popiah basah nie..tapi aku tak terbuka hati nk beli..kawan aku membelinye..hmm..dlmye hya sambal pencicah biasa je ..tiada kacang ..inti ikan geragau goreng n kacang panjang n carrot..

kdg2 aku terpikir napa lah penjual berperangai begini..kan klu jual sedap pasti customer akan tetap dtg ke gerai mrk.. suami aku selalu berpesan..jaga kualiti..wlpn aku hya menjual cistat..aku tetap menggunakan bhn yg mahal..harga yg murah..krn berniaga bkn hya nk dpt untung tetapi bersedekah juga..

pjg lebar..nile akibat dh lama dh menulis..aku sibuk..aku sengaja melupakan blog aku..entahlah ..aku kembali krn di sini saja aku dpt meluahkan perasaan aku..


Popiah ni dlm letak salad je

original
Resepi ..aku ambl dr ummi my-resepi :
Kulit popiah ( kira2 50 kpg )
3 cwn tepung gandum
air ais agak2
sdkt cuka
sdkt garam
sebiji telur putih
aduanan seakan2 nk buat jemput2..perap selama 30 minit..
ambl sejemput n lenser atas kuali non-stick.
hati2 kerana panas..klu aku buat bila aku lenser je aku angkat pemegang kulai tu..mula2 mmg tak cantik..sakit tgn..tapi lama2 biasa le..
Inti yg simple.. ( agak2 )
carrot
sengkuang
bawang putih
kiub ikan bilis
skit garam
parut n perah skit carrot n sengkuang. tumis bwg putih sampai garing, masukkn sayur n kiub ..masak smpi lembut..tuskan air dia..
Sambal yg sedap ..
cili kering kisar
bawang merah
bawang putih
petis udang
gula
sos tiram
sos tomato
kicap manis
sdkt air..
semua di panaskan dlm periuk sampai pekat .
p/s : sukatan agak2 je sbb klu nk wat byk blh simpan inti n sambal..kulitnye blh frozenkan n kukus semula bila nk pakai..

No comments: