Monday, January 17, 2011

Resepi pelbagai roti dr kak liza othman






Saya kenal kak liza dr fb saja..tetapi dia begitu baik..ikhlas mengajar saya selok belok buat roti..mmg mahu menuntut ilmu drnye tetapi kerana keadaan anak dll tlh menghalang hajat itu..takpelah..ilmu yg di berikn akan saya guna sepenuhnye..yg ptg usaha..kene rajin selalu..kene berdisplin..sbb saya wat roti kdg2 redah je..malas bersukat hehe..

alhamdulillah krn di berikn kesedaran..saya akan berusaha membuat yg terbaik..roti menjadi kegemaran anak2 dan keluarga..klu mak dtg mesti nk makan roti ..

pjg lak membebel..

resepinye :

500gm tepung roti atau gandingan 400gm tepung roti 100gm tepung gandum
100gm gula castor
20gm susu tepung
1st bread improver(optional)
4st yis
1st garam
1biji telur
220gm air sejuk
butter 80gm atau gandingan 40gm butter dan 40gm shortening
1st bread softner (optional)

cara:
gaul sebati bahan kering dan masuk kan air dan telur
uli sebati masukkan butter dan hingga doh licin dan elastik
perap 2x ganda buang angin dan bentuk2kan
perap 2x ganda dan bakar

No comments: